Откривателките на блога

Откривателките на блога
Сиси и Яна и едно куче по средата

6/09/2008

Спирам цигарките

От 74 часа не съм пушила
ужас
Отидох на опера и реших да откажа цигарите. След операта изпуших последната си цигара, дори не беше карелия
ужас
Както и да е, в 23:30 я изпуших. Все още не ми се струва чак толкова трудно да ги спреш, въпрек че доста пъти съм опитвала.
Имах неблагоразумието да запаля в 6-7 клас. Тогава пушех инцидентно, но все пак това беше началото. След това в девети клас трайно пропуших. И все повече и повече. Поне периодично сменях цигарите с малко по-неотровни. Така стиганах до карелия - беличката, най-лекичката, както й казват - планински въздух.
Не знам дали всеки предишен и неуспешен опит да ги откажа се проваляше, защото не исках да го правя или защото се страхувах, че ако наистина опитам ще се проваля... Мисля си, че просто на никой не му е приятно да се окаже, че не може да спре да пуши. Ако беше толкова лесно хората нямаше постоянно да обясняват колко е лесно и как просто не желаят да го правят. Ако беше толкова лсно, щяха просто да ги спрат.
Много неща изчетох за отказването на цигарите. И беше много странно - изключително и впечатляващо малко пушачи подкрепят себеподобни, които искат да ги спрат. Аз обаче си имам един непушач, който много ме подкрепя и много ми помага.
Най-трудно е, когато не си ангажиран. Днес е първият ми почивен ден откакто реших да ги отказвам. Изглеждаше много трудно преди да започна да пиша.
Аз съм на мнение, че физическата зависимост се преодолява много по-лесно отколкото психическата, макар да не съм чела нищо точно на тази тема. Все пак смятам, че имам няколко основни правила, които биха помогнали на пушачите, които искат да се откажат:
  • намери си хоби, което да те занимава през свободното си време. Ужасно е в един момент да се окаже, че имаш твърде много време, през което да мислиш за цигари, пушене, дим, катран, никотин и всички други неща, които те карат да се чувстваш толкова добре;
  • не излизай много често с пушачи (поне в началото). Изкушението е убийствено. Винаги, когато съм опитвала да ги откажа, съм се предавала в компанията на пушачи;
  • дъвки, дъвки, дъвки и всякакви други неща за гризкане и дъвчене. Аз лично съм се насочила към солети, дървки и близалки. Не е зле, определено помага (мъничко);
  • приятели, които те подкрепят. Без това определено няма как да се справиш. Няма нищо по-добро от човек, който вярва в теб. Някак си е по-трудно да предадеш и него/нея, и себе си;
  • спорт. Всички знаят, че се напълнява след спирането на цигарите. Е, няма как да се избегне забавянето на метаболизма, но спортът може да е много полезен. Освен че няма да станеш 100 килца, ще запълниш част от свободното си време. Пък и цигарите не са особено полезни за белите ни дробчета. А спортът е. Т.е. чрез спорта хем ще имате по-малко време да мислите за цигари, хем ще си помогнете за възстановяването.
  • когато решите да отказвате цигаите, тялото ви ще се почувства много по-добре още през първите 20 минути. Ето как:
    20 минути - кръвното налягане възстановява нормалните си стойности; пулсът се нормализира; температурата на ръцете и краката се увеличава до обичайната;
    8 часа - нивото на въглероден оксид в кръвта намалява; нивото на кислород в кръвта се възстановява; 24 часа - рискът от сърдечна атака намалява;
    48 часа - нервните краища започват да се възстановяват; увеличават се вкусовите и обонятелни способности; ходенето става по-лесно;
    2 седмици - 3 месеца - кръвообращението се подобрява; функцията на белите дробове се увеличава с 30%
    1-9 месеца - кашлицата, задъхването и недостигът на въздух изчезват; почистват се белите дробове, инфекциите намаляват;
    1 година - рискът от инфаркт е наполовина по-малък от този при пушачите.

Аз все още не спортувам, не съм си избрала хоби, но пък и не съм излизала с пушачи. За кръвното през първите 20 мин не знам- пих вино. Не съм наясно и с възстановяването на нервните ми краища, но вкусовите ми рецептори определено се държат мноооого зле. Дори ивиното не ми харесваше вчера. Нищо по-лошо от това. ЦЦЦ...
Относно виното - много хора казват, че не било хубаво да пиеш, защото може да прекалиш и да решиш да запалиш и цигарка. На мен не ми е проблем. Старая се да не прекалявам, пък и... :), когато ми съобщиха, че за известно време (една седмица) трябва да работя 6 дни в седмицата, имах нужда от една бърза глътчица :)
Ех, не знам как ще се справя, но ще споделям бъсещите си не/успехи. И повече успехи :)

Няма коментари: